Προσωπικός αριθμός: Μέχρι τις 5 Νοεμβρίου η επιλογή των δύο πρώτων ψηφίων – Η διαδικασία και τι αλλάζει για τις ταυτότητες


Παράταση δόθηκε για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ), με τη δυνατότητα οι πολίτες να επιλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία του προθέματος. Η διαδικασία θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 5 Νοεμβρίου, ενώ η έκδοση μπορεί να γίνει είτε μέσω της εφαρμογής myInfo στο pa.gov.gr, είτε μέσω ΚΕΠ ή Προξενικών Αρχών.

Η παράταση αποφασίστηκε ώστε οι πολίτες να έχουν περισσότερο χρόνο για να επιλέξουν το πρόθεμα του αριθμού τους, όπως προβλέπουν οι σχετικές νομοθετικές διατάξεις. Το τρίτο ψηφίο του Προσωπικού Αριθμού είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα από το σύστημα.

Υπενθυμίζεται ότι η αναγραφή του Προσωπικού Αριθμού είναι υποχρεωτική για την έκδοση νέας ταυτότητας. Για τον λόγο αυτό, η έκδοσή του πρέπει να προηγείται του ραντεβού στα Αστυνομικά Τμήματα, ώστε να εξοικονομείται χρόνος για τους πολίτες.

Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί σημαντική μεταρρύθμιση του κράτους, καθώς βοηθά στον εντοπισμό και τη διόρθωση λαθών στα στοιχεία των πολιτών, τα οποία εντοπίζονται μέσα από τα μητρώα του Δημοσίου και αναδεικνύονται μέσω της εφαρμογής myInfo.

Μέχρι σήμερα, έχουν εντοπιστεί 355.265 διαφορές στα στοιχεία πολιτών και 57.919 περιπτώσεις διπλών εγγραφών, με τη διαδικασία διόρθωσης και ταύτισης να βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Παράλληλα, έχουν εντοπιστεί 5.576 προβλήματα σε δημοτολογικά στοιχεία, από τα οποία 2.714 έχουν ήδη διορθωθεί.

Επισημαίνεται ότι κατά την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού και προς διευκόλυνση των πολιτών:

  • Οι πολίτες μπορούν να ελέγχουν τον Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένοι, αξιοποιώντας σχετικά έγγραφα που εκδίδονται εύκολα μέσω gov.gr, όπως το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης,
  • Οι γονείς μπορούν να ενημερώνονται για την αυτόματη απόδοση ΑΦΜ στα ανήλικα παιδιά τους μέσω των ψηφιακών εφαρμογών της ΑΑΔΕ.

Υπενθυμίζεται ότι μέσω του pa.gov.gr πολίτες μπορούν να επιβεβαιώνουν τα στοιχεία και να εκδίδουν ΠΑ και για τα προστατευόμενα ανήλικα μέλη τους που διαθέτουν ΑΦΜ.

Πώς εκδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός

Η διαδικασία απόδοσης γίνεται μέσω της πλατφόρμας myInfo στο gov.gr.

Εκεί ο πολίτης μπορεί:

  • να επιλέξει δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία που προηγούνται του ΑΦΜ του,
  • να λάβει το τρίτο στοιχείο αυτόματα από το σύστημα, το οποίο λειτουργεί ως ψηφίο ελέγχου,
  • να αποκτήσει έναν αριθμό 12 ψηφίων που θα είναι μόνιμος και αμετάβλητος σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Ο Προσωπικός Αριθμός δεν αλλάζει, ακόμη και αν ο πολίτης αλλάξει όνομα, διεύθυνση ή άλλα στοιχεία. Για την έκδοσή του απαιτείται είσοδος με τους κωδικούς Taxisnet και χρήση του κινητού τηλεφώνου που είναι καταχωρημένο στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των δεδομένων.

Προσωπικός Αριθμός

Η διαδικασία περιλαμβάνει:

  • σύνδεση στην εφαρμογή με κωδικούς Taxisnet,
  • επιβεβαίωση μέσω διπλής ταυτοποίησης (OTP),
  • έλεγχο των στοιχείων που είναι καταχωρημένα στα μητρώα,
  • δυνατότητα υποβολής αιτήματος διόρθωσης σε περίπτωση λαθών,
  • αυτόματο συγχρονισμό και τελική απόδοση του αριθμού.

Διορθώσεις μπορούν να γίνουν μέσω της πλατφόρμας ή στα ΚΕΠ, σε δημόσιες υπηρεσίες και προξενικές αρχές για όσους ζουν στο εξωτερικό. Έτσι διασφαλίζεται η ακρίβεια των μητρώων και αποφεύγονται διπλές ή λανθασμένες καταχωρήσεις.

Για ειδικές κατηγορίες πολιτών υπάρχουν ξεχωριστές διαδικασίες. Τα ανήλικα τέκνα λαμβάνουν τον αριθμό μέσω γονέα ή κηδεμόνα, πολίτες χωρίς Taxisnet ή κινητό μπορούν να εξυπηρετηθούν με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ ή προξενείο, ενώ το ίδιο ισχύει και για δικαστικούς συμπαραστάτες.

Από την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, για την έκδοση νέας ταυτότητας είναι απαραίτητο να υπάρχει Προσωπικός Αριθμός. Εξαιρούνται μόνο οι περιπτώσεις όπου ο πολίτης έχει υποβάλει αίτηση αλλά η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε για λόγους που δεν οφείλονται σε αυτόν, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΑΣ.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή να απευθυνθούν στα ΚΕΠ. Με την εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού, η κυβέρνηση στοχεύει να διευκολύνει τις συναλλαγές, να ενισχύσει την ψηφιακή διακυβέρνηση και να προσφέρει μεγαλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο ψηφιακό περιβάλλον.

Νέες ταυτότητες

Για την πορεία εφαρμογής του Προσωπικού Αριθμού και τις αλλαγές που φέρνει στο Δημόσιο και την καθημερινότητα των πολιτών μίλησε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Όπως τόνισε, μιλώντας στο ΕΡΤNews, μέχρι στιγμής περίπου 1,3 εκατομμύρια πολίτες έχουν εκδώσει προσωπικό αριθμό, ενώ από τις 6 Νοεμβρίου θα αρχίσει να αποδίδεται αυτόματα σε όσους δεν έχουν προχωρήσει στη διαδικασία, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν λάθη στα κρατικά μητρώα.

«Στόχος είναι ο πολίτης να χρησιμοποιεί έναν αριθμό αντί για ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, αριθμό ταυτότητας ή διαβατηρίου, ώστε να περιοριστούν τα λάθη και η ταλαιπωρία», υπογράμμισε ο υπουργός.

Ο κ. Παπαστεργίου διευκρίνισε ότι οι παλιές αστυνομικές ταυτότητες, με προδιαγραφές δεκαετίας ’60, δεν θα επιτρέπουν από το καλοκαίρι του 2026 ταξίδια εντός Ε.Ε., λόγω χαμηλής ασφάλειας. Μέχρι τότε οι πολίτες θα μπορούν να ταξιδεύουν με διαβατήριο, ενώ συνιστάται σταδιακή αντικατάσταση με τις νέες, πιο ασφαλείς ταυτότητες.

διαβάστε περισσότερα



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!