Ο Θοδωρής Καζής σπάει την… ΟμερτΑ και μιλά για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του

O Θοδωρής Καζής δεν είναι μια εύκολη και τυποποιημένη περίπτωση σκηνοθέτη. Μικρού μήκους αλλά και παιδί της τηλεόρασης, λίγο πριν τη μεγάλη κατηφόρα της με τις ευλογίες καναλαρχών, εργολάβων και golden boys.


O Θοδωρής Καζής δεν είναι μια εύκολη και τυποποιημένη περίπτωση σκηνοθέτη. Μικρομηκάς αλλά και παιδί της τηλεόρασης, λίγο πριν τη μεγάλη κατηφόρα της με τις ευλογίες καναλαρχών, εργολάβων και golden boys.

Η συνέντευξη έγινε στο σαιτ treno.gr και τον συνάδελφο Θωμά Σίδερη 

Με τον Θοδωρή ήμουν στο στούντιο του ΚΟΚΚΙΝΟΥ, ανήμερα της γιορτής του, σε μια τελευταία εκπομπή που μας ανεχόταν ή μας φιλοξενούσε, δεν έχει σημασία – η εκπομπή κόπηκε αιφνιδίως από τη διάδοχη κατάσταση θυμίζοντας κάτι από τις αλησμόνητες μέρες του ΠΑΣΟΚ των πρώτων χρόνων και των δικών μου πρώτων εφηβικών.

Με τον Θοδωρή κάνουμε σχέδια, συζητάμε πολιτικά, ανταλλάσσουμε εν γένει απόψεις – είναι ανατρεπτικός, έχει κοφτό λόγο, ονειρεύεται την επόμενη μέρα. Μα πάνω απ’ όλα είναι ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΣ.

Τον συνάντησα ξανά ύστερα από σχεδόν δυο χρόνια – “Δυο χρόνια είχα να σε δω και σε συνάντησα ξανά μια Κυριακή”, που λένε και οι Κατσιμίχα στον Φάνη τους. Πλατεία Εξαρχείων, μπορεί και Διοικητηρίου κι Αναλήψεως, δεν έχει σημασία ο τόπος. Αφορμή, η ΟμερτΑ, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, στην οποία εκτός από τη σκηνοθεσία υπογράφει και το σενάριο. Μια βερσιόν του σεναρίου μού είχε στείλει να διαβάσω προ μηνών. Αλλά το σενάριο δεν είναι απλώς αθώα χαρτιά μουντζουρωμένα, το σενάριο αναπνέει. Γι’ αυτό και από τότε που μου το ‘στειλε, το έχει αλλάξει ουκ ολίγες φορές.

Ήπιαμε καφέ και συζητήσαμε. “Αισθάνομαι μεγάλη σιγουριά και ασφάλεια με όλους τους συνεργάτες μου” μου είπε. Κάποια στιγμή μπήκα στον πειρασμό να του ζητήσω να μου απαντήσει σε δώδεκα ερωτήσεις. “Γιατί δώδεκα;” με ρώτησε. Δεν είχα την απάντηση… Ίσως, από τους 12 μετέχοντες στον μυστικό δείπνο. Κι αυτοί έναν όρκο σιωπής είχαν δώσει…

Ποιο είναι το στόρι της ταινίας ΟμερτΑ;

ΟμερτΑ είναι  ο νόμος της σιωπής. Έτσι τον γνωρίζουμε από τη μαφία  της Σικελίας. Εμείς τον «δανειζόμαστε» για τις σιωπές των έξι πρωταγωνιστών μας, πέντε αντρών και μιας γυναίκας.

Όλοι έχουν τις δικές τους σιωπές, ένα καλά κρυμμένο μυστικό που δυσκολεύονται να εξωτερικεύσουν.

Η ΟμερτΑ διεισδύει στα μυστικά που κρατάει καλά κρυμμένα ο κάθε ήρωας. Ένα ταξίδι στην προσωπική αναζήτηση του καθενός. Μια προσωπική αναζήτηση καλά κρυμμένη μέσα στον «κύκλο» της παρέας… μέσα στον  «κύκλο» της  φιλίας.

Μια γυναίκα επηρεάζει τις ζωές τους και κατά προέκταση τον τρόπο που ο καθένας από τους πέντε ήρωες θα διαχειριστεί την ζωή του. Μια μητέρα που επηρεάζει την ζωή του γιού της.

Εισερχόμαστε στις σιωπές τους… ακούμε τις σκέψεις τους… βιώνουμε την μοναξιά τους. Σε μια μικρή και κλειστή κοινωνία, όπως το νησί της Ρόδου, όλοι είναι γνωστοί… αλλά τελικά άγνωστοι μεταξύ τους.

Σιωπή για να προστατέψεις, σιωπή για να κυριαρχήσεις, σιωπή για να αποφύγεις την κοινωνική κατακραυγή ή σιωπή γιατί δεν έχεις τίποτα να πεις.

Τι είναι αυτό που σου κέντρισε το ενδιαφέρον ώστε να γράψεις το σενάριο;

Η ΟμερτΑ βασίζεται στο βιβλίο της Αναστασίας Κορινθιού με την οποία γνωριζόμαστε σχεδόν μια δεκαετία. Η απόλυτη ελευθερία που μου έδωσε να «πειράξω» την ιστορία της και να την κάνω σενάριο ήταν καθοριστικός παράγοντας. Πάτησα πάνω στο βιβλίο και έπλασα με απόλυτη ελευθερία τους χαρακτήρες των ηρώων.

Γιατί επιλέχθηκε το νησί της Ρόδου για τα γυρίσματα;

Η αλήθεια είναι ότι η ΟμερτΑ θα μπορούσε να γυριστεί σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας. Όμως η πρόσκληση της Αναστασίας που είναι από την Ρόδο και οι υποσχέσεις που δόθηκαν από επιχειρηματίες και παράγοντες του νησιού, σε συνδυασμό με τις απαράμιλλες ομορφιές του νησιού, ήταν ένα καθοριστικό μείγμα για την επιλογή της Ρόδου.

Αλήθεια, πώς είναι η συνεργασία σου με την τοπική κοινωνία;

Η συγγραφή του σεναρίου ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο. Με το πρώτο draft στα χέρια επισκέφτηκα το νησί πρώτη φορά για τις ανάγκες της ταινίας τον Φεβρουάριο. Είδα και γνώρισα αρκετούς ανθρώπους της τοπικής κοινωνίας. Απλούς καθημερινούς πολίτες, επιχειρηματίες και τοπικούς «άρχοντες». Έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και υποσχέθηκαν ότι θα βοηθήσουν. Άλλωστε στην δική τους υποστήριξη και μόνο στηρίζεται η υλοποίηση της ταινίας. Εμείς από την μεριά μας, συντελεστές , ηθοποιοί και τεχνικό επιτελείο μέχρι σήμερα δουλεύουμε καθημερινά στην Αθήνα, με πολύ κέφι και διάθεση, καλύπτοντας τα έξοδα της προετοιμασίας και βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη. Είναι κάτι που δεν μπορώ να σου κρύψω ότι με ανχώνει. Αλλά είμαι σίγουρος ότι όλα αυτά που μου υποσχέθηκαν θα τηρηθούν.

Νομίζω ότι έχουν γυριστεί αρκετές ταινίες στη Ρόδο.

Στο νησί τις Ρόδου έχουν γυριστεί αρκετές ταινίες, Ελληνικές και ξένες παραγωγές. Από τα μέσα της δεκαετίας του εβδομήντα και μετά όμως από ότι γνωρίζω δεν έχει γυριστεί καμία ταινία για τον κινηματογράφο.

Για να κάνεις την ταινία, πήρες χρηματοδότηση από κάπου;

Μέχρι την στιγμή που μιλάμε δεν έχουμε χρηματοδοτηθεί από πουθενά. Η μοναδική βοήθεια που μας έχει προσφερθεί είναι η μερική κάλυψη των εξόδων μας, εισιτήρια και διαμονή, στις δύο επισκέψεις μας στο νησί της Ρόδου. Όπως σου ανέφερα, μου έχουν δοθεί υποσχέσεις από παράγοντες και επιχειρηματίες του νησιού. Μπαίνοντας στην τελική ευθεία, τα γυρίσματα ξεκινούν μέσα Φεβρουαρίου, πρέπει σιγά σιγά τα λόγια και οι υποσχέσεις να γίνουν πράξεις. Η αλήθεια είναι ότι δεν μου αρέσει να ζητάω προκαταβολές για πράγματα που κάποιοι μπορεί να θεωρούν ότι είναι λόγια του αέρα. Πλέων όμως τίποτα δεν είναι στον αέρα, εγώ και οι συνεργάτες μου είμαστε έτοιμοι και σίγουροι για την ΟμερτΑ.

Πώς είναι να εργάζεσαι μακριά από την Αθήνα;

Το έχω κάνει πολλές φορές και πραγματικά είναι κάτι που λατρεύω. Τα εκτός έδρας κρύβουν πολλές δυσκολίες, αλλά με έναν μαγικό τρόπο είναι αυτές  που σου ανεβάζουν την αδρεναλίνη στα ύψη. Αυτό είναι η μαγεία της δουλείας μας.

Το ελληνικό σινεμά μέσα στην κρίση πήρε διεθνή βραβεία. Ποια είναι η δική σου άποψη για το γεγονός;

Τα πράγματα ήταν πάντα δύσκολα για τους Έλληνες δημιουργούς και τώρα και προ κρίσης. Πλην λιγοστών «φίλων» οι κινηματογραφιστές δίνουν μόνοι τους τις «μάχες», με την πολιτεία παρούσα μόνο στα βραβεία.

Πώς βλέπεις το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου; Έχεις κάποια επαφή μαζί του;

Απαραίτητο για την ανάπτυξη και την εξέλιξη του Ελληνικού κινηματογράφου, αλλά εξίσου απαραίτητη και αναγκαία η αλλαγή του «τρόπου» με τον οποίο λειτουργεί. Η πρώτη μου ουσιαστική επαφή με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα είναι στο τέλος καλοκαιριού, όταν η ΟμερτΑ θα είναι έτοιμη για προβολή.

Η ταινία σου θα συμμετέχει σε φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού;

Όταν με το καλό ολοκληρωθούν η προετοιμασία, τα γυρίσματα και το post production, είναι κάτι που θα το ήθελα πολύ. Θέλω να δω την ΟμερτΑ να ταξιδεύει σε festival… να παίζει σε αίθουσες και να κάνουμε συζητήσεις, άλλωστε για αυτό κάνεις μια ταινία… για να επικοινωνήσεις. Το θέλω πολύ αυτό το ταξίδι της ταινίας, για όλους τους συνεργάτες μου που  δίνουν  απλόχερα  την ψυχή τους και την ενέργεια τους για την ΟμερτΑ… και όταν κάτι θέλουμε πολύ, γίνετε.

Έχεις δουλέψει αρκετά στην τηλεόραση. Φέτος έχουν γίνει περισσότερες σειρές δραματουργίας ελληνικής παραγωγής. Άλλαξε κάτι;

Όντως φέτος έγιναν πολλές σειρές στην Ελληνική τηλεόραση μετά από τέσσερα χρόνια απραξίας. Αυτό άλλαξε. Κατά την γνώμη μου οι περισσότερες από αυτές είναι δουλειές του ποδαριού. Επίσης οι καναλάρχες και οι παραγωγοί πέτυχαν τον στόχο που βάλανε. «Αγόρασαν» έμπειρους τεχνικούς και συντελεστές με μισθούς πείνας.

Πόσο επηρεάζει τον δημιουργό το πολιτικό πλαίσιο στο έργο του;

Εξαρτάται από τις ευαισθησίες του. Κατά βάση οι δημιουργοί είναι άνθρωποι με ευαισθησίες και αλληλέγγυοι… άρα τους επηρεάζει… τους αφυπνίζει και τους οδηγεί.

*Η ΟμερτΑ βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας. Τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν στα μέσα Φεβρουαρίου στο νησί της Ρόδου και θα ολοκληρωθούν στο τέλος Απριλίου.

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΟΤΣΙΚΑΣ, ΣΗΦΗΣ ΠΟΛΥΖΩΙΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔOY, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΗ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, ΑΝΤΡΕΑΣ ΖΙΚΟΥΛΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΣΑΒΒΙΔΑΚΗΣ, ΘΟΔΩΡΗΣ ΡΙΖΟΥΛΗΣ, ΑΝΝΑ ΕΛΕΝΑ, ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ ΧΟΥΛΗ, ΣΟΦΙΑ ΠΑΡΟΙΚΑΚΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΟΥΣΟΥΛΑ, ΧΡΙΣΤΙΝΝΑ ΠΑΓΚΑΛΗ, ΦΑΙΔΡΑ ΣΑΡΙΚΑΚΗ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΛΩΝΑΡΗΣ,ΒΑΝΕΣΑ ΤΟΛΙΑ,ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ, ΜΑΡΙΝΑ ΣΑΜΑΡΚΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΕΝΙΓΡΑΔΗΣ, ΠΟΠΗ ΜΑΡΚΙΟΥ, ΑΛΙΕ ΠΕΜΠΕ, ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΙΑΛΛΟΥΡΑΚΗΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΩΝ/ΝΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΑΤΖΗΡΗΓΑΣ.

Συντελεστές-Συνεργάτες: ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΖΗΣ/ΣΕΝΑΡΙΟ-ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ΖΩΗ ΤΙΛΙΝΣΚΙ/ Α.ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ, ΤΑΚΗΣ ΜΠΑΡΔΑΚΟΣ/ Δ.ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΣΕΝΗΣ/ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΑΣΠΑ ΚΑΡΙΩΤΟΓΛΟΥ/ ART DIRECTOR, ΑΓΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ/ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ/ ΗΧΟΛΗΠΤΗΣ, ΕΒΕΛΙΝΑ ΒΙΕΡΟΥ/ MAKE UP ARTIST, ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΕΣΣΗ/ ΜΟΝΤΑΖ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ/ Β.ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ, ΦΩΤΗΣ ΦΡΑΝΤΖΕΤΗΣ/ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΜΑΡΑΣ/ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ CHEF,ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΙΦΤΗΣ/STAGE PHOTOGRAPHER

ΟμερτΑ 2ΟμερτΑ 7ΟμερτΑ 8

 



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!