Από τον Γιώργο Πράτανο
To ασφαλές και ζεστό περιβάλλον είναι ένα από τα ζητούμενα για να αγαπήσει ο μικρός μαθητής τη μάθηση και να την αναζητά σε όλη του τη ζωή. Ο Σωτήρης Χαλικιάς, ένας οραματιστής εκπαιδευτικός, με εμπειρία στα ζητήματα της σύγχρονης εκπαίδευσης, δημιούργησε ένα ιδιωτικό σχολείο που φροντίζει να παρέχει τα κατάλληλα εφόδια στους μικρούς μαθητές.
mikro-dimotiko-people-182-3
Θα θέλατε να μας περιγράψετε τη διαδρομή σας στην εκπαίδευση;
Από παιδί βρίσκομαι μόνιμα σε ένα σχολικό περιβάλλον, καθώς η οικογένειά μου από το 1959 είχε ιδρύσει τα Εκπαιδευτήρια Χαλικιά, στην περιοχή του Καρέα. Δεν φαντάστηκα, νομίζω, ποτέ τον εαυτό μου σε άλλο χώρο πέρα από το σχολείο και ιδιαίτερα στις τάξεις αυτού. Μετά τις σπουδές μου και αφού «πέρασα» από όλες τις τάξεις του Δημοτικού –αρκετές φορές από την καθεμία– ανέλαβα τη διεύθυνση του σχολείου και τα προγράμματα σπουδών. Τα τελευταία δώδεκα χρόνια και έχοντας ολοκληρώσει έναν κύκλο συνεργασίας με ένα από τα μεγαλύτερα καινοτόμα και σύγχρονα εκπαιδευτήρια στην Ελλάδα, έφτασε η ώρα, βρέθηκαν οι κατάλληλοι άνθρωποι και ο χώρος που θέλαμε για να γίνει πραγματικότητα Το Μικρό Δημοτικό.
Πώς σας ήρθε η ιδέα και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε;
Πάντα υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού μου η ιδέα ενός μικρού σχολικού σχήματος, ευέλικτου, στο οποίο να μπορούν να εφαρμοστούν σύγχρονα προγράμματα, βιωματικές δραστηριότητες, δοκιμασμένες πρακτικές, που να διέπονται από τη διαθεματικότητα στην υλοποίησή τους. Ένα σχολείο που να ολοκληρώνει την αποστολή του αντί να τη μεταθέτει στο σπίτι, να μην καταναλώνει τον πολύτιμο –λιγοστό– ελεύθερο χρόνο που έχουν τα παιδιά, με ένα διευρυμένο, πλήρες και καλά σχεδιασμένο ωρολόγιο πρόγραμμα.
mikro-dimotiko-people-182-2
Πώς διαφοροποιείται Το Μικρό Δημοτικό σε σχέση με τα άλλα ιδιωτικά σχολεία;
Αυτό που διαφοροποιεί ένα σχολείο από ένα άλλο είναι αυτό που ονομάζεται «ταυτότητα του σχολείου». Με δεδομένο το υποχρεωτικό πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας, που εφαρμόζεται σε όλα τα σχολεία στην Ελλάδα, η δική μας διαφοροποίηση βρίσκεται στην εφαρμογή παραδοσιακών, καλών πρακτικών, σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση της τεχνολογίας και της διαθεματικότητας στη μαθησιακή διαδικασία. Φροντίζουμε τα παιδιά να ανακαλύπτουν τη μάθηση μέσα από μια χαρούμενη καθημερινότητα, πλούσια σε ερεθίσματα και παραστάσεις. Έχουμε υιοθετήσει ένα λογικά επαναλαμβανόμενο πρόγραμμα μαθημάτων, που δημιουργεί ασφάλεια και δεν αγχώνει τους μαθητές, ενώ σε συνδυασμό με τις τέχνες, την άθληση και τη μουσική δημιουργείται ένα ποιοτικό και ευχάριστο καθημερινό περιβάλλον για τα παιδιά μας.
Ποιες σύγχρονες παγκόσμιες απαιτήσεις ικανοποιεί Το Μικρό Δημοτικό;
Το Μικρό Δημοτικό είναι ένα σχολείο εξωστρεφές. Μας αρέσει να βγαίνουμε έξω, να πηγαίνουμε θέατρο, να κάνουμε πειράματα, να βλέπουμε μουσεία και χώρους πολιτισμού, Τέχνης και τεχνολογίας. Μας αρέσει να ανακυκλώνουμε, να μαζεύουμε ελιές, να πατάμε σταφύλια. Μας αρέσει να βοηθάμε και να προσφέρουμε, να συνεργαζόμαστε και να ανακαλύπτουμε. Τα παιδιά στην τάξη μαθαίνουν 1, έξω από την τάξη 2, έξω από το σχολείο 3. Προσπαθούμε πάντα το ποιοτικό στοιχείο να διέπει όλες μας τις δραστηριότητες και πρακτικές. Τα παιδιά συνηθίζουν σ’ αυτό και το αποζητούν στις συναναστροφές τους, στο λόγο τους, στις επιλογές τους, στη ζωή τους. Στο σχολείο δεν μαθαίνεις μόνο «γράμματα», μαθαίνεις να συμπεριφέρεσαι, αποκτάς κοινωνικές δεξιότητες, ανακαλύπτεις και αξιοποιείς τα ταλέντα σου.
mikro-dimotiko-people-182-1
Οι ξένες γλώσσες διδάσκονται από την πρώτη τάξη. Πώς αυτό δεν βαραίνει τους μαθητές;
Είναι αλήθεια ότι η διδασκαλία Αγγλικών και Γερμανικών αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες στο σχολείο μας. Η προσέγγιση είναι βιωματική, με έμφαση στον προφορικό λόγο, στις παιγνιώδεις δραστηριότητες και με μεγάλες δόσεις ενθάρρυνσης. Ο Σταμάτης Παπαδημητρίου, των Papademetriou Language School στο Παλαιό Φάληρο, επικεφαλής του τμήματος ξένων γλωσσών του σχολείου μας, με την πολυετή πείρα στο χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, έχει οργανώσει το αγγλικό και γερμανικό πρόγραμμα του σχολείου μας. Το μάθημα των Αγγλικών και Γερμανικών στην Α’ τάξη είναι μια ευκαιρία επικοινωνίας με νέους κώδικες, που αναπτύσσει την αυτοπεποίθηση και την κριτική σκέψη. Η ξένη γλώσσα στο Μικρό Δημοτικό δεν είναι ένα ακόμα μάθημα. Είναι φυσική, ευχάριστη και αβίαστη επικοινωνία στη γλώσσα-στόχο.
Ποιο ρόλο παίζουν οι τέχνες και ο αθλητισμός στο Μικρό Δημοτικό;
Οι τέχνες και ο αθλητισμός έχουν σημαντική θέση στο σχολείο μας. Πέρα από τις ώρες που τους αντιστοιχούν στο Αναλυτικό Πρόγραμμα, ανακατεύονται δημιουργικά στα Μαθηματικά, στη Γλώσσα και σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Η εικαστικός και η μουσικός του σχολείου μας, σε συνεργασία με τις δασκάλες και με τις ειδικότητες των ξένων γλωσσών και του αθλητισμού, σχεδιάζουν και υλοποιούν διαθεματικές ενότητες, στις οποίες τα παιδιά απορροφούν τη γνώση με όλες τους τις αισθήσεις. Ειδική μουσειοπαιδαγωγός σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα, προσαρμοσμένα στην ηλικία των μαθητών της κάθε τάξης, με προεργασία, που προηγείται, και δραστηριότητα, που έπεται της επίσκεψης.
mikro-dimotiko-people-182-4
Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη και περισσότερα νέα στο People που κυκλοφορεί αυτή την Κυριακή μαζί με το Πρώτο Θέμα.