Από την Έλγκα Νταϊφά,

Πριν τα σκηνικά γίνουν ο χώρος που θα δράσουν οι ήρωες των φιλμ, ο κεντρικός σκηνογράφος της ταινίας εμπνέεται και μοιράζεται το όραμά του με τους σκηνογράφους που δημιουργούν τις μακέτες. Η Θεοφανώ Πιτσιλίδου ανήκει στη σκηνογραφική ομάδα μεγάλων ταινιών του Χόλιγουντ που σχεδιάζει τις μακέτες πριν εκείνες γίνουν σκηνικά. Έχει κατασκευάσει διαστημόπλοια, κάστρα, σκηνές από δικαστήριο της Ιεράς Εξέτασης, φουτουριστικά κτίρια, καταρράκτες. Αν και η βάση της Θεοφανώς είναι το Λονδίνο, έχει δουλέψει για τις μακέτες χολιγουντιανών ταινιών όπως Οι Άθλιοι, Ο Πόλεμος των Άστρων: Επεισόδιο 7 – Η Δύναμη Ξυπνά, Η Αλίκη Μέσα από τον Καθρέφτη.

Το καλλιτεχνικό της ταξίδι ξεκίνησε στο Massachusetts College of Art στη Βοστώνη και συνεχίστηκε με το μεταπτυχιακό της στο Film School του Λονδίνου. Η Θεοφανώ εξηγεί στο People πώς μπορεί κάποιος να επιβιώσει με επιτυχία στο Χόλιγουντ και όλα αυτά χωρίς να συμβαίνουν σε κλίμακα μακέτας…

Αυτό το διάστημα για ποια χολιγουντιανή ταινία δουλεύεις;

Μόλις ολοκλήρωσα τη συνεργασία μου για την ταινία Jurassic World 2 του J.A. Bayona. Για δύο μήνες δούλεψα μετρισδιάστατους εκτυπωτές. Είναι εντυπωσιακό να βλέπεις την εκτύπωση μιας αρχιτεκτονικής μινιατούρας και σε λίγο να έχεις μπροστά σου ως ένα υπαρκτό αντικείμενο. Το επόμενο φιλμ που έχω στα σχέδιά μου είναι τοTomb Raider 2 με την Alicia Vikander. Τα γυρίσματα θα γίνουν στη Νότια Αφρική, αλλά δεν μπορώ να αποκαλύψω περισσότερα…

Η αναπαράσταση μιας ιδέας σε μικρογραφία έχει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία των σκηνικών της ταινίας. Ποια είναι τα βήματα που ακολουθείς για να περάσεις από τη θεωρία στην πράξη;

Από τη στιγμή που γεννιέται η ιδέα του σκηνογράφου μέχρι να οριστικοποιηθεί η τελική μορφή των σκηνικών, η μακέτα περνάει από άπειρες αλλαγές και πειράματα. Εξελίσσεται, χτίζεται και ξαναχτίζεται, σύμφωνα με τις επιθυμίες του σκηνογράφου και τις ανάγκες του σκηνοθέτη, του διευθυντή φωτογραφίας, των παραγωγών. Ο σκηνογράφος θα παρουσιάσει τις ιδέες του μέσω της μακέτας και έτσι οι συντελεστές θα πάρουν μια γεύση για τις διαστάσεις, το χρώμα, το ύφος, την αισθητική. Για τις μακέτες χρησιμοποιούνται υλικά όπως χαρτόνι, χαρτόμαζα, ξύλο, γύψος, πηλός γλυπτικής, φελιζόλ. Η δουλειά μου διαρκεί περίπου 5-9 μήνες. Στη συνέχεια η μακέτα καταλήγει στο εργαστήριο οικοδομής των σκηνικών και όταν ο «κόσμος» της ταινίας έχει δημιουργηθεί, η μακέτα έχει ολοκληρώσει το σκοπό της.

Έχεις πρόσβαση σε όλο το σενάριο ή ενημερώνεσαι σε αδρές γραμμές για την ιστορία; Είναι γνωστό ότι σε μεγάλες παραγωγές οι συντελεστές φοβούνται να μη διαρρεύσει η υπόθεση της ταινίας.

Διαβάζω το σενάριο, συζητάω με το σκηνογράφο και κοιτάω τις φωτογραφίες ή τα σχέδια που έχει συλλέξει. Αμέσως το μυαλό μου μεταμορφώνει τις εικόνες σε τρισδιάστατη μορφή. Έχω πάντα πρόσβαση στην υπόθεση κάθε ταινίας, εκτός από το Star Wars 7, του οποίου το σενάριο δεν είχε κανείς στα χέρια του από την ομάδα των σκηνικών με εξαίρεση το σκηνογράφο.

Τι θυμάσαι από την ταινία Οι Άθλιοι με τους Hugh Jackman και Russell Crowe που ήσουν στη σκηνογραφική ομάδα;

Στους Άθλιους μου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσω τις μακέτες των σκηνικών, την απεικόνιση του Παρισιού τoυ 1800 με κάθε λεπτομέρεια (δρόμους, φανάρια, τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους).

sakis-lalas-people-182-2

Συμμετείχες και στην υπερπαραγωγή Star Wars 7.

Στον Πόλεμο των Άστρων δούλεψα για έξι μήνες περίπου με τον κεντρικό σκηνογράφο. Ένα από τα σκηνικά που ξεχωρίζω (πειραματιστήκαμε με άπειρεs μακέτες) και έγινε το αγαπημένο των φαν ήταν το Resistance Βase.

Ποια ήταν η δυσκολότερη μακέτα που δούλεψες;

Στο φιλμ Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές με τον Johnny Depp. Χρειαζόταν να πετύχουμε τη λεπτομερή απεικόνιση μιας οδογέφυρας όπου το τρένο εκτροχιάζεται από μια χιονοστιβάδα πάνω από έναν γκρεμό. Με αυτές τις οδηγίες δουλέψαμε τη μακέτα του (3×2) για ένα μήνα. Ήταν από τις δύσκολες κατασκευές, λόγω των διαστάσεων. Θα δείτε το αποτέλεσμα όταν κυκλοφορήσει η ταινία…

Στα φιλμ που έχεις δουλέψει πρωταγωνιστούν μεγάλοι σταρ. Είχες την ευκαιρία να συναντήσεις κάποιους από αυτούς;

Συνήθως οι ηθοποιοί εμφανίζονται την πρώτη μέρα των γυρισμάτων και εμείς τότε έχουμε ήδη φύγει. Έτυχε όμως να γνωρίσω καλά τους Hugh Jackman και Russell Crowe, που έκαναν μαθήματα φωνητικής για τους Άθλιους στο διπλανό δωμάτιο από το ατελιέ. Ο Hugh Jackman ερχόταν καθημερινά για να δει την εξέλιξη της δουλειάς μας, ήταν φιλικός και προσγειωμένος και έδινε κάθε Παρασκευή σε όλους από ένα λαχείο!

Έχεις κρατήσει αναμνηστικό (μινιατούρα, μακέτα) από κάποια ταινία;

Δεν μπορώ να πάρω τη μακέτα, γιατί ανήκει στα αρχεία της παραγωγής, όμως πάντα παίρνω ένα μικρό αναμνηστικό. Στο γραφείο μου έχω ένα γυάλινο δοχείο γεμάτο με «χρυσά δόντια» που έκλεβε από τους νεκρούς ο Sacha Baron Cohen, ως Thénardier, στους Άθλιους.

Όλα τα νέα, πλούσιο ρεπορτάζ, καθημερινές στιγμές διασήμων και ξεχωριστές στιγμές καθημερινών ανθρώπων στο People, που κυκλοφορεί αυτή την Κυριακή, μαζί με το Πρώτο Θέμα.