Τέμπη: Έρχονται νέες διώξεις για την τραγωδία – Ανέλαβε καθήκοντα ο νέος εφέτης-ανακριτής


Ο νέος εφέτης ανακριτής αναλαμβάνει, επίσημα πλέον, την έρευνα για την υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη, μετά και τη διαδικασία του ορισμού του από την Ολομέλεια Εφετών που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Λάρισα.

Σημειώνεται, ότι το πεδίο της έρευνας αναβαθμίζεται καθημερινά, ξεφεύγει από τους χειρισμούς του σταθμάρχη και μετατοπίζεται και σε άλλα πρόσωπα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπόθεση είναι πολυσύνθετη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής έχει παραλάβει το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος, καθώς η υπόθεση κρίνεται πολύπλοκη με πολλές παραμέτρους. Στόχος της διαδικασίας είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν στα αίτια του δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους .

Παράλληλα, αναμένεται να περάσουν το γραφείο του ανακριτή, ξανά οι τρεις κατηγορούμενοι, δηλαδή οι δύο σταθμάρχες και ο επιθεωρητής, που εις βάρος τους υπάρχουν κατηγορίες για την εμπλοκή τους στην υπόθεση, ώστε ο ανακριτής να λάβει γνώση όλων των πληροφοριών που χρειάζεται και να κατανοήσει τι ακριβώς συνέβη εκείνη την μοιραία βραδιά.

Υπενθυμίζεται, πως και στους τρεις κατηγορούμενους ασκήθηκε δίωξη για τα ίδια, κακουργηματικού και πλημμεληματικού χαρακτήρα, αδικήματα όπως του 59χρονου σταθμάρχη, που μετά την πολύωρη απολογία του πριν μία εβδομάδα, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος στις φυλακές Λάρισας.

Αξίζει να σημειωθεί πως το επόμενο διάστημα, από την εξέλιξη της έρευνας, είναι πιθανό να ασκηθούν διώξεις και σε άλλα πρόσωπα, αναφέρει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο.

Επίσης ο εφέτης ανακριτής, θα λάβει και τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή. Πρόκειται για εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι έχουν συντάξει το πόρισμα των ερευνών τους και περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία για την υπόθεση.

Eρευνα για μαύρο χρήμα στις συμβάσεις του ΟΣΕ

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Realnews, η Αρχή για το ξέπλυμα θα ελέγξει την περιουσία όσων ενεπλάκησαν στον σχεδιαζόμενο εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου. Οι νέες διώξεις και οι ευθύνες που ήδη καταλογίζει η εισαγγελέας σε σιδηροδρομικούς υπαλλήλους για τους χειρισμούς τους.

Διεύρυνση του κύκλου των κατηγορουμένων για την τραγωδία των Τεμπών αναμένεται το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, οι ευθύνες για το πολύνεκρο δυστύχημα, όπως φαίνεται από τα έως τώρα στοιχεία, δεν μπορούν να περιοριστούν στον προφυλακισμένο σταθμάρχη της Λάρισας και στα τρία ακόμη πρόσωπα, εις βάρος των οποίων ασκήθηκε την περασμένη Πέμπτη ποινική δίωξη για διατάραξη ασφάλειας των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος και για τα πλημμελήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή.

Ωστόσο, έρευνα θα γίνει και για τους λόγους για τους οποίους δεν υλοποιήθηκαν ποτέ οι εργασίες εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στο στόχαστρο της Αρχής για το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος μπαίνουν όλα τα πρόσωπα που έχουν εμπλακεί την τελευταία 15ετία στις συμβάσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, που, αν δεν παρέμεναν «βαλτωμένες» επί σειρά ετών, η τραγωδία θα μπορούσε να αποφευχθεί. Με εντολή του επικεφαλής της Αρχής, αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου ε.τ. Χαράλαμπου Βουρλιώτη, θα γίνουν «φύλλο και φτερό» όλα τα περιουσιακά στοιχεία στελεχών του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Hellenic Train, αλλά και των εργολάβων που ανέλαβαν να εκτελέσουν τις εν λόγω συμβάσεις. Αυτό που θα διερευνηθεί είναι αν κάποια από αυτά τα στελέχη δωροδοκήθηκαν ούτως ώστε να αφήσουν τα έργα να «σέρνονται» προς όφελος των εργολάβων, ξεπλένοντας στη συνέχεια το παράνομο χρήμα που έλαβαν.

Στο μικροσκόπιο οι ταχογράφοι των δύο τρένων

Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί το πόρισμα ελέγχου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για τις ευθύνες που έχουν ο ΟΣΕ και η Hellenic Train Α.Ε. όσον αφορά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, Ηδη, οι επιθεωρητές της Μονάδας Ρύθμισης και Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Αγοράς της ΡΑΣ έκαναν έφοδο στα γραφεία και των δύο εταιρειών, την περασμένη εβδομάδα. Οι επιθεωρητές κατέσχεσαν επιτόπου φακέλους που περιείχαν έγγραφα-τεκμήρια, ενώ ζήτησαν πρόσθετα στοιχεία θέτοντας στενό χρονοδιάγραμμα.

Όπως αναφέρει η Realnews, με τα στοιχεία αυτά, η ΡΑΣ θα αποφανθεί αν και σε ποιο βαθμό τηρήθηκαν το σχέδιο διαχείρισης ασφάλειας των δύο εταιρειών, καθώς και ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης (ΓΚΚ) στην περίπτωση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, οι διαδικασίες θα κινηθούν με ταχύτατους ρυθμούς και οι εξελίξεις αναμένεται να είναι ραγδαίες, ακόμα και εντός των επόμενων 24ώρων. Με βάση τις πληροφορίες της Realnews, το βασικό στοιχείο που ερευνάται είναι η ακριβής ταχύτητα με την οποία κινούνταν τα δύο τρένα. Ηδη, στο σημείο του δυστυχήματος πραγματοποιούνται έρευνες για τον εντοπισμό των ταχογράφων, τόσο της επιβατικής όσο και της εμπορικής αμαξοστοιχίας. «Ο,τι είναι τα “μαύρα κουτιά” για τα αεροσκάφη είναι και οι ταχογράφοι για τα τρένα. Από αυτούς είναι σίγουρο ότι μπορούν να αντληθούν πολύ κρίσιμα στοιχεία για τις συνθήκες της σύγκρουσης, σε μια διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στη διεύρυνση των ευθυνών για το δυστύχημα», αναφέρουν οι πηγές της «R», εξηγώντας ότι σε περίπτωση που έχει υπάρξει υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, τότε θεωρείται δεδομένο ότι αυτή συνέβαλε στην αύξηση του αριθμού των θυμάτων. Από την προηγούμενη εβδομάδα έχει γίνει γνωστό πως η επιβατική αμαξοστοιχία κινείτο με 160 χλμ. την ώρα και η εμπορική με 110 χλμ. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτές οι τιμές αφορούν τα όρια μέγιστης ταχύτητας στο σύνολο της διαδρομής μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τις δυνατότητες ανάπτυξης ταχύτητας που έχουν τα συγκεκριμένα τρένα. Οι πραγματικές ταχύτητες που αναπτύχθηκαν αποτυπώνονται μόνο από τους ταχογράφους. Για τον εντοπισμό των ταχογράφων εργάζονται από την προηγούμενη Τρίτη τα συνεργεία, τα οποία λειτουργούν κάτω από την εποπτεία της τριμελούς επιτροπής που συστάθηκε για τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος.

Τα όρια

Ωστόσο, ακόμα και αν τα συνεργεία δεν καταφέρουν να εντοπίσουν τους ταχογράφους, στην περίπτωση που αυτοί έχουν καταστραφεί από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης, οι ερευνητές του δυστυχήματος έχουν τον τρόπο να υπολογίσουν έστω και κατά προσέγγιση την ταχύτητα των αμαξοστοιχιών. Ετσι, οι επιθεωρητές της ΡΑΣ θα μπορέσουν να διαπιστώσουν αν τα τρένα, που αμφότερα ανήκουν στη Hellenic Train, τήρησαν τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με αυτόν τον κανονισμό, τα τρένα δεν πρέπει να αναπτύσσουν το μέγιστο της ταχύτητάς τους σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, λόγω των διαφορετικών συνθηκών που ισχύουν στο δίκτυο, με τα όρια να διαφέρουν από σταθμό σε σταθμό. «Προκειμένου περί ειδικής αμαξοστοιχίας, ορίζεται η ταχύτητα της αμαξοστοιχίας που θα πρέπει να τηρηθεί επί των διαφόρων κλίσεων της γραμμής ή ορίζεται η μέση ταχύτητα ενός από τα κανονικά δρομολόγια ως η μέση ταχύτητά της από σταθμό σε σταθμό», αναφέρεται στο άρθρο 77 του Γενικού Κανονισμού Κίνησης.

Ενα ακόμα από τα στοιχεία που ερευνώνται είναι αν τα δύο τρένα υπερέβησαν τα όρια, ώστε να μην καθυστερήσουν την άφιξή τους στους τερματικούς τους σταθμούς. Στον ίδιο κανονισμό, προβλέπεται πως σε περίπτωση καθυστέρησης επιτρέπεται η υπέρβαση των καθορισμένων ορίων, πάντα όμως υπό συγκεκριμένους όρους. «Προκειμένου περί αμαξοστοιχίας η οποία κυκλοφορεί επί δρομολογίου επιτρέπεται, προς ανάκτηση της καθυστέρησης ή επίτευξη προδρομολογιακής άφιξης σε κάποιον σταθμό, η υπέρβαση της ταχύτητας του δρομολογίου εντός των επιτρεπομένων ορίων», αναφέρεται στον ΓΚΚ. Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με μαρτυρίες, η επιβατική αμαξοστοιχία καθυστέρησε για τουλάχιστον 15 λεπτά στον Παλαιοφάρσαλο. Παρά τα κωλύματα που φαίνεται να παρουσιάστηκαν, η ομάδα της ΡΑΣ έχει στα χέρια της ικανό αριθμό τεκμηρίων και ήδη προχωρά στην αξιολόγησή τους. Το πόρισμα θα διαβιβαστεί στις δικαστικές Αρχές που διερευνούν την υπόθεση αλλά και στην Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία έχει την ευθύνη για το πιστοποιητικό ασφαλείας της Hellenic Train Α.Ε., προκειμένου να κινηθεί αναλόγως.

Σύμφωνα με πηγές της «R», το πόρισμα αναμένεται να συνδράμει στο έργο της Δικαιοσύνης, ενώ μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην ακύρωση του πιστοποιητικού ασφαλείας από τις εταιρείες μέχρι να διορθωθούν οι ελλείψεις. Οπως είναι αυτονόητο, δίχως πιστοποιητικά ασφαλείας, ΟΣΕ και Hellenic Train δεν γίνεται να συνεχίσουν να λειτουργούν. «Το πόρισμα δεν θα αφορά την απόδοση ευθυνών, για την οποία είναι αρμόδιες άλλες Αρχές, αλλά τη μη τήρηση προβλεπόμενων διαδικασιών. Με βάση τον νόμο, θα δούμε ποιες διαδικασίες δεν ακολουθήθηκαν και θα πέσει φως στην υπόθεση», αναφέρει στην «R» αρμόδια πηγή.

πηγή



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ!