Από τη Ζένια Σώρου

Η CEO της IWG για Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία, Κατερίνα Μάνου, μιλά για το νέο κόνσεπτ εργασιακών χώρων που προσφέρουν πανέτοιμα γραφεία για σύντομη ή πιο μακροχρόνια ενοικίαση σε κάθε τύπου εταιρείες, από πολυεθνικές μέχρι startups.

 

Πώς ξεκίνησε η ιδέα της IWG (Ιnter­national Workplace Group); Κάπου έχω διαβάσει πως ο Mark Dixon, ιδρυτής της IWG, έψαχνε ο ίδιος ένα χώρο γραφείου για ένα διάστημα και τότε συνειδητοποίησε πως λείπει μια τέτοια υπηρεσία.

O Mark Dixon είναι το κλασικό success story του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Bρέθηκε το 1989 στις Βρυξέλλες και εκεί παρατήρησε ότι ο κόσμος δεν έχει άλλη λύση από το να συναντάται σε καφέ για τα επιχειρηματικά του ραντεβού. Ξεκίνησε την εταιρεία για να καλύψει την παραπάνω ανάγκη και αυτή τη στιγμή είναι ο κύριος μέτοχος και CEO του μεγαλύτερου ομίλου παροχής λύσεων.

Σε ποια ζητήματα λύνει τα χέρια ένας ευέλικτος χώρος εργασίας όπως αυτοί της IWG; Από ποιες έγνοιες γλιτώνει όποιος επιλέξει έναν τέτοιο χώρο από το να νοικιάσει έναν άδειο χώρο που θα πρέπει να φτιάξει από το μηδέν;

Η IWG αποτελείται από έξι ξεχωριστές υποδομές που καλύπτουν κάθε ανάγκη και γούστο για χώρο εργασίας. Στην Ελλάδα λειτουργεί δύο brands (Regus & Spaces) σε έξι σημεία στην Αθήνα και σύντομα σε περισσότερα. H IWG έχει τον όγκο, την τεχνογνωσία και το πελατολόγιο που της επιτρέπουν να προλαβαίνει τις τάσεις για σύγχρονο χώρο εργασίας και να τις προσφέρει στα μέλη της σε οικονομικές τιμές. Πέρα λοιπόν από το ότι οι εργασιακές υποδομές που προσφέρουμε είναι η τελευταία λέξη, όπως, π.χ., η διάθεση οπτικής ίνας σε κάθε μας κέντρο για ένα αξιόπιστο και γρήγορο Internet, η επιχείρηση δεν θα χρειαστεί να ξοδέψει χρόνο και χρήμα για οτιδήποτε δεν είναι στο κυρίως αντικείμενό της. Δεν χρειάζεται να ξοδέψει για έπιπλα γραφείου, για υποδομές όπως Ιnternet και τηλεφωνία και να πληρώνει για χώρο που δεν χρησιμοποιεί συνέχεια, όπως, π.χ., meeting room. Παράλληλα, μέσα στην τιμή περιλαμβάνονται τα κοινόχρηστα, προμήθειες γραφείου κι όλες αυτές οι μικροδουλειές που μας στοιχίζουν πολύτιμο χρόνο.

Σε ποιο επίπεδο βρίσκεται σήμερα η εταιρεία σε παγκόσμια κλίμακα;

Η εταιρεία βρίσκεται στο καλύτερο σημείο της και είναι σε μια διαρκή ανάπτυξη τόσο σε υπηρεσίες που παρέχει όσο και στο δίκτυο, το οποίο αριθμεί 3.300 επιχειρηματικά κέντρα σε 110 χώρες σε όλο τον κόσμο. Διαφοροποιεί συνεχώς τις υπηρεσίες της, ερευνά η ίδια και καθορίζει μελλοντικές τάσεις και ηγείται με μεγάλη διαφορά σε αυτό που ονομάζουμε το «μέλλον του εργασιακού χώρου» και το μέλλον της εργασίας γενικότερα.

Αποτελεί η Αθήνα σημαντικό σταθμό για την εταιρεία; Σκέφτεστε να επεκταθείτε και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα;

Η εταιρεία βρίσκεται στην Αθήνα αρκετά χρόνια. Όμως τα τελευταία χρόνια και μετά από πολλή προσπάθεια και μεθοδική δουλειά έχουμε πείσει πως η Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και πως η πρωτεύουσα έχει περιοχές που αναπτύσσονται και όπου πρέπει να έχουμε παρουσία. Για αυτό έχουμε σχέδια να αυξήσουμε σημαντικά τα σημεία παρουσίας μας στην πόλη αλλά και να βρεθούμε σε κάθε μεγάλη ελληνική πόλη.

Πώς επηρέασε η οικονομική κρίση τα τελευταία δέκα χρόνια τις απαιτήσεις ενός μικρού ή μεγαλύτερου επιχειρηματία από τον εργασιακό του χώρο;

Θεωρώ πως η λέξη-κλειδί σε κάθε κρίση είναι η λέξη «ευελιξία» κι αυτό το γνωρίζει ο κάθε επιχειρηματίας. Αν σε μια περίοδο κρίσης δεν μπορείς να ανταποκριθείς γρήγορα, οι καταστάσεις θα σε ξεπεράσουν. Αν μια εταιρεία χρειάζεται να μικρύνει και να μειώσει τα έξοδά της, με τα ευέλικτα συμβόλαιά μας μπορεί. Αν πάλι μεγεθύνεται, μπορεί επίσης να καλύψει τις ανάγκες της χωρίς να χάνει χρόνο και χρήμα σε μετακομίσεις και αγορά εξοπλισμού. Παράλληλα, ανάγκες στέγασης εποχικού προσωπικού, έδρα στην πρωτεύουσα ή σε άλλες χώρες για λίγο χρόνο ή για περισσότερο καλύπτονται πολύ εύκολα με ένα τηλεφώνημα.

Μπορείτε να μου διηγηθείτε μια ιστορία που να αποτυπώνει το πόσο σημαντική είναι η IWG για τους πελάτες της;

Δεν θέλω να αναφερθώ συγκεκριμένα σε εταιρεία αλλά σε ένα κομμάτι της IWG, που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, αυτό του networking και του business development. Τόσο στη Regus όσο και στα Spaces μας βρίσκονται από μεγάλες πολυεθνικές μέχρι αναπτυσσόμενες startups. Η γνωριμία με ένα δίκτυο επαγγελματιών μέσα από την κοινότητα που δημιουργείται σε ένα επιχειρηματικό κέντρο είναι ανεκτίμητη. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν κλειστεί σημαντικές συμφωνίες και συνεργασίες από συναντήσεις στα business lounge μας, αλλά και κανείς δεν πρέπει να υποτιμά την σημασία που έχει η καθημερινή συναναστροφή με στελέχη της αγοράς και το τι μπορεί να προκύψει. Τα κέντρα μας δεν είναι απλά τέσσερις τοίχοι με γραφεία, όπως του ανταγωνισμού. Είναι δημιουργικοί, συνεργατικοί χώροι που ευνοούν τη δικτύωση με τους κορυφαίους από κάθε κλάδο.

Σε τι διαφέρει το νέο κόνσεπτ των γραφείων Spaces της IWG από το κόνσεπτ των γραφείων Regus, που προϋπάρχει στην εταιρεία;

Τα Spaces είναι συνεργατικοί χώροι που δίνουν έμφαση στη δημιουργικότητα, τη δικτύωση και τη συνεργασία. Είναι χώροι που εμπνέουν τον επιχειρηματία και βοηθούν την επιχείρηση να προχωρήσει και να πετύχει. Η ατμόσφαιρα των Spaces είναι μοναδική, όπως μοναδικοί και με ανοιχτό μυαλό είναι αυτοί που τα χρησιμοποιούν. Με ένα σύγχρονο και εξειδικευμένο design και με πολλά events σχεδόν κάθε μέρα, αισθάνεται κανείς στον εργασιακό του χώρο τόσο άνετα όσο στο σπίτι του – είτε δουλεύει για μια μεγάλη πολυεθνική είτε σε ένα πολλά υποσχόμενο startup. H Regus, το πιο γνωστό και παλαιό brand, δίνει έμφαση στην παραγωγικότητα και την ευελιξία. Και τα δύο brands όμως στόχο έχουν την καλύτερη υποστήριξη των μελών μας ώστε να εργάζονται όπως επιθυμούν. Στόχος όλων των brands της IWG παραμένει το κάθε στέλεχος να αισθάνεται άνετα ώστε να μπορεί να δώσει τον καλύτερό του εαυτό. Επιπλέον η κάθε επιχείρηση έχει τη δική της κουλτούρα και αυτή θέλει να εκφράζεται στον εργασιακό της χώρο.

Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η αισθητική των χώρων εργασίας για τους επίδοξους πελάτες σας, πέρα από τα τεχνικά και πρακτικά ζητήματα που σίγουρα είναι η Νο1 προτεραιότητα;

Μας απασχολούν πολύ η εργονομία και η αισθητική. Ξεκινάμε πάντα επιλέγοντας κτίρια που εξυπηρετούν ως προς την τοποθεσία και τις υποδομές. Συνεχίζουμε επιλέγοντας τους καλύτερους αρχιτέκτονες, διακοσμητές και προμηθευτές και δίνοντάς τους για υλοποίηση αυστηρά διεθνή στάνταρ. Τίποτα στα κέντρα μας δεν αφήνεται στην τύχη και στόχος μας πάντα είναι η άνεση και η παραγωγικότητα.

Ποια θεωρείτε, ως η πλέον ειδική, ότι θα είναι η επόμενη επανάσταση στους χώρους εργασίας στο μέλλον;

Κάθε κλάδος εξελίσσεται τόσο γρήγορα που κανείς δεν χρειάζεται ανελαστικά πάγια και να δεσμεύει κεφάλαια σε κτίρια και εξοπλισμό. Είναι φανερό πως η νέα οικονομία είναι εκείνη που θα παρέχει τα πάντα ως υπηρεσία. Θα πρέπει λοιπόν να συνηθίσουμε στην ιδέα πως ακόμη και τα γραφεία μιας εταιρείας θα είναι μια υπηρεσία, την οποία θα χρησιμοποιούμε όπως χρειάζεται η επιχείρησή μας. Ο επιχειρηματίας θα πρέπει απλά να διαλέξει αν θα αγοράσει αυτή την υπηρεσία από τους καλύτερους ή από κάποιους ευκαιριακούς παίκτες που απλά αντιγράφουν χωρίς γνώση.

Μια νέα γυναίκα ηγείται του σχήματος για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία. Πώς βρεθήκατε στην IWG και ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε μέχρι σήμερα στην πορεία σας;

Βρέθηκα στην IWG μετά από μια πορεία ετών σε θέσεις ευθύνης σε πολυεθνικές. Στην IWG έχω «τρέξει» χώρες σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Τουρκία. Όταν ανέλαβα και την Ελλάδα, υπήρχε μόνο ένα κέντρο, κι αυτό ζημιογόνο. Δεν μπορούσα να δεχτώ η χώρα μου να είναι η πιο αδύναμη αγορά και το στοίχημα ήταν να γυρίσει στην κερδοφορία και να υπάρξει ανάπτυξη. Είμαι πολύ χαρούμενη που το ένα κέντρο έγιναν πέντε και σύντομα θα γίνουν πολύ περισσότερα.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη στο People που κυκλοφορεί μαζί με το Έθνος της Κυριακής.