Τραγωδία στον Πόρο: Η αλήθεια από το μαύρο κουτί και τα προληπτικά μέτρα που δεν λήφθησαν

 Στον τόπο κατασκευής του ελικοπτέρου, στην Ιταλία, θα ερευνηθούν τα αίτια της πτώσης

Στην Ιταλία μεταφέρονται οι εξελίξεις σχετικά με την τραγωδία που συνέβη στον Πόρο με την πτώση του ελικοπτέρου και τον θάνατο του Έλληνα κυβερνήτη και των δύο Ρώσων επιβατών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του δελτίου ειδήσεων του Open TV, στη γειτονική χώρα όπου κατασκευάστηκε το μοιραίο ελικόπτερο, θα μεταφερθεί το «μαύρο κουτί», το οποίο αναμένεται να εξεταστεί από τους ειδικούς που γνωρίζουν τις τεχνικές του προδιαγραφές προκειμένου να «πέσει φως» στα αίτια της τραγωδίας.

«Το συγκεκριμένο ελικόπτερο είναι χωρητικότητας οχτώ ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνήτη και είχε μόνο δύο άτομα επάνω, δεν ήταν βαρύς δηλαδή για να πω ότι δυσκολευόταν να απογειωθεί. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτα», αναφέρει στο OPEN TV ο γενικός διευθυντής Αερομεταφορών ΥΠΑ, Χρήστος Παπαγεωργίου.

Στο ελικόπτερο επέβαιναν τρεις άνθρωποι, οι οποίοι δυστυχώς ανασύρθηκαν νεκροί. Πρόκειται για τον Έλληνα χειριστή του και δύο Ρώσους, οι οποίοι είχαν εκμισθώσει το ελικόπτερο από τον Γαλατά για να μεταβούν στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».

Οι προειδοποιήσεις για τη λήψη προληπτικών μέτρων

Αίσθηση ωστόσο προκαλεί, με βάση το ρεπορτάζ, το γεγονός ότι από το 2018 είχε ζητηθεί η τοποθέτηση στα καλώδια ειδικών ανακλαστήρων από τον τότε πρόεδρο της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Αθανάσιο Μπίνη και δεν προχώρησε καθώς δεν είχε πρωτοκολληθεί…

Tο έγγραφο που βλέπει το φως της δημοσιότητας σχετικά με το ελικοδρόμιο του Γαλατά. Πρόκειται για την επιστολή που απέστειλε στις 11/5/2018 ο τότε πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων & Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) Αθανάσιος Μπίνης, στον ΔΕΔΔΗΕ με την οποία προειδοποιούσε για πιθανό ατύχημα.

«Τα εν λόγω καλώδια αποτελούν δυνητικά κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος (πρόσκρουση ελικοπτέρου) τόσο στη διαδικασία προσγείωσης όσο και μετά την απογείωση, ιδιαίτερα για τους μη γνωρίζοντες την περιοχή», έγραφε χαρακτηριστικά.

Όπως προκύπτει από την επιστολή, την οποία δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, ο κ. Μπίνης είχε επικοινωνήσει αρχικά με τον διευθυντή διεύθυνσης δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να του επισημάνει την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για τα εναέρια καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς σήμανση που βρίσκονται πάνω από το πεδίο προσγείωσης, προκειμένου να μη δημιουργηθούν στο μέλλον δυσχερείς καταστάσεις. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η επιστολή της ΕΔΑΑΠ, που είχε κοινοποιηθεί στους προέδρους των ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ, στο διοικητή της ΥΠΑ και στο ΥΠΟΜΕ, αποδεικνύει ότι το πρόβλημα προϋπήρχε και δεν πάρθηκε κανένα μέτρο. Μάλιστα, είχε παρακαλέσει, στο πλαίσιο προαγωγής της ασφάλειας των πτήσεων, να εξεταστεί «η δυνατότητα σήμανσης των εν λόγω καλωδίων (τοποθέτηση σφαιρικών ανακλαστικών σημαντήρων κ.λπ.)».

Έναν χρόνο μετά, χωρίς να έχει υπάρξει απάντηση από πλευράς Διαχειριστή και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να γνωρίζουν, συνέβη το δυστύχημα στον Πόρο με τραγικό απολογισμό να χαθούν τρεις ανθρώπινες ζωές.

Τι συμβαίνει με τα ελικοδρόμια

Οι χειριστές ελικοπτέρων, αφού ενημερώσουν την ΥΠΑ, έχουν τη δυνατότητα να απογειώνουν και να προσγειώνουν είτε σε ελικοδρόμια είτε σε πεδία προσγείωσης. Ωστόσο, για τα τελευταία δεν είναι σαφές τι ακριβώς ισχύει. Για παράδειγμα, τέτοιο χώρο μπορεί να έχει μια πολυτελής βίλα ή ένα υπερλούξ ξενοδοχείο, ενώ και στη συγκεκριμένη περίπτωση κυριαρχεί ο απόλυτος γραφειοκρατικός κυκεώνας, δεδομένου ότι, για να δοθεί το πράσινο φως λειτουργίας τους, εμπλέκονται διάφοροι φορείς (ΟΤΑ, ΥΠΑ, ΥΠΟΜΕ κ.ά.).

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, αδειοδοτημένα ελικοδρόμια από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως προκύπτει από την Πανελλήνια Ενωση Πιλότων (ΠΕΠ), αυτή τη στιγμή είναι στην Ελλάδα 67. Από αυτά, τα 49 είναι δημοσίου συμφέροντος (44 δημοτικά και 5 νοσοκομείων) και έχουν σκοπό την κάλυψη αναγκών απομακρυσμένων περιοχών της χώρας (μεταφορά ασθενών κ.λπ.), τη συγκράτηση του πληθυσμού τους, καθώς και την ανάπτυξη των πλουτοπαραγωγικών πηγών και του τουρισμού των εν λόγω περιοχών. Τα υπόλοιπα 18 ελικοδρόμια ανήκουν σε ιδιώτες.

Αντίθετα, από τα πιο πρόσφατα στοιχεία αποδεικνύεται πως υπάρχουν 44 αδειοδοτημένα δημοτικά ελικοδρόμια, 5 νοσοκομείων και 23 ιδιωτικά. Δηλαδή, επιπλέον πέντε τα οποία προστέθηκαν στους ιδιώτες, χωρίς όμως να επικαιροποιηθεί η λίστα της ΠΕΠ.

Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών, μετά το τραγικό συμβάν που ανέδειξε το αλαλούμ που επικρατεί και σε αυτή την περίπτωση, αναμένεται να λάβει δραστικά μέτρα έτσι ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο και η εναέρια μεταφορά να πραγματοποιείται σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας.

πηγή